להתחברות

בית המדרש של מרכז בגין

לקבלת שם משתמש וסיסמא
הרשם כאן

פרדוקס פורים | עמוד דיון

תמצית

פרדוקס פורים

המשמעות הפרדוקסלית של פורים: בימים ההם ? או שגם "בזמן הזה"?

סיכום

הדיון

עדי מרילי

תגובה אחת
  • אודי ליאון

תגובות אחרונות

user profile image
אודי ליאון
28.02.2021 12:55

יוצא מן הכלל. מעניין עד כמה האפולוגטיקה כאן לגבי הפשט של המגילה לגבי אסתר שלא מודעת/ מתיחסת לגזירה על היהודים ורק דואגת ל"מה יגידו" מהפאדיחה של לבוש מרדכי

user profile image
עדי מרילי
28.02.2021 11:36
מורכבות הדמויות המקראיות במגילה לא נעלמה גם מעייני הקוראים הקדמונים אשר חצו צורך להכניס את אסתר ומורדכי אל התבניות המוכרות של "הטובים" ו-"הצדיקים". כך נמצא בתוספות למגילת אסתר, קטעים מדרשיים שנוספות למגילה בתרגום השבעים (ליוונית) ומתוארכים סביב מאה ראשונה לספירה. הדעות חלוקות האם נכתבו במקורם ביוונית או בעברית. וייתכן שחלק וחלק. כך למשל בתוספות המאוחרות מזכירים את שם האל והדמויות מגיבות ומתייחסות אל אלוהי ישראל (מה שנעדר במגילה המקורית), נוספות תפילות הן של מרדכי והן של אסתר.  בכך יש ניסיון להכשיר את דמויותיהן המורכבות של אסתר ומרדכי ולהציג אותן כצדיקות. תפילת אסתר (מתוך התוספות למגילת אסתר, בתרגום מנחם שטיין, בתוך "הספרים החיצוניים" בעריכת כהנא) ובעת ההיא הייתה אסתר נפחדת מאד מפני הרעה אשר צמחה בישראל, ותפשט בגדי מלכותה ואת תפארתה, ותלבש שק, ותפרע שער ראשה ותמלא אותו עפר ואפר, ותענה נפשה בצום, ותפל על פניה לפני ה' ותתפלל, ותאמר, ה' אלהי ישראל אשר משלת מימי קדם, ובראת את העולם, עזֹר נא אמתך אשר נשארתי יתומה בלי אב ואם, ומשולה לעניה שואלת מבית לבית, כן אנכי שואלת רחמיך מחלון לחלון בבית אחשורוש, ועתה ה' הצליחה נא לאמתך העניה הזאת והצילה את צאן מרעיתך מן האויבים האלו אשר קמו עלינו, כי אין לך מעצר להושיע ברב או במעט. ואתה אבי יתומים עמד נא לימין היתומה הזאת אשר בחסדך בטחה, ותנה אותי לרחמים לפני האיש הזה כי יראתיו, והשפילהו לפני כי אתה משפיל גאים.

משתתפים