איסור הונאה במקורות | עמוד דיון
תמצית
איסור הונאה במקורות
מהו משמעותו של איסור הונאה במקורות והאם יש לו משמעות בימינו?
הונאה במקורות אינה רלוונטית היום
נוטה דעת הרוב בבית המדרש לאמור כי בימינו, אין דיני הונאת ממון המופיעים במקורות היהודים (הונאה יותר משתות וכו') רלוונטיים מכיוון שחלק מהותי מדיני ההונאה המסורתיים מבוסס על מידע שלא קיים אצל אחד הצדדים. מכיוון שבימינו המידע מצוי לכולם אז אין משמעות לדיני הונאה. לכן אנו נתמקד בהונאה לפי הגדרתה זו: "פעולה או מהלך של רמאות" הכוללים הן הסתרת מידע קריטי והן מצג שווא ביודעין.
דוברי העמדה: יוסי צוריה, אברהם פופקו ומשה שליסל.
הונאה במקורות רלוונטית היום
יש שגיאה בסיסית בהבנת 'הונאה' כרמאות. 'הונאה' בעברית מקראית פירושה לדעתי, כמו להבנת חז"ל, פגיעה ולחץ קשה, שיכול להיגרם על ידי רמאות בממון או על ידי פגיעה בדיבור. ההונאה היא תחושת חוסר האונים של מי שרימו אותו ולא היו לו די כלים כדי להתמודד, ולכן יש היום אלפי צורות חדשות של הונאה גם בממון, ולאו דווקא ברמות מחירים רגילות.
אני מפנה למאמר קצר מתוך פרקי לשון שכתבתי למפעל 'מקראות' על פרשת משפטים (על אודות 'מקראות' במיוחד לפרשת יתרו, ראו באתר שלי).
דובר העמדה: הרב יואל בן נון.
סיכום
הדיון נפתח בשתי דעות חלוקות: חכמי בית המדרש של סיסקו טענו כי דיני הונאת ממון במקורות היהודיים אינם רלוונטיים לימינו, מכיוון שהם מבוססים על חסרון מידע אצל הצד המרומה וכיום המידע מצוי לכולם. לעומתם טען הרב יואל בן נון ש'הונאה' במשמעותה המקורית במקרא ובחז"ל היא פגיעה שיכולה להיגרם מרמאות אך גם מפגיעה בדיבור (הונאת דברים). לכן הוא מסיק כי כיום יש אלפי צורות חדשות של הונאה שהן לא רק רמאות במחיר.
חלקו הראשון של הדיון עסק בבירור ההגדרה להונאה. הדוברים הסכימו כי הונאה כוללת גם פגיעה וגם רמאות, כאשר הרב בן נון הדגיש שהמקור הוא פגיעה, ומשה הצביע על-כך שהונאה מסחרית היא למעשה גם ניצול וגם פגיעה בזולת. לפי הרב בן נון הונאה כפגיעה יכולה להיות גם כאשר אדם חלש פוגע באדם חזק.
לאחר מכן התברר כי גם על טענת הרב בן נון, שבימינו עדיין קיימים מקרים של הונאת ממון ודברים כמו במקורות ואפילו יותר, מסכימים חכמי סיסקו.
המחלוקת בין הצדדים נשארה במקרה של הונאה שהנפגע לא מודע אליה: לדעת הרב בן נון מכיוון שאין פגיעה זו לא הונאה אלא רמאות או גזל, ואילו לחכמי סיסקו מדובר בהונאה כי יש ניצול של חוסר הידע של הנפגע. כשם שגנבה היא איסור גם אם הצד הנגנב לא מודע לכך כך גם בהונאה.
הדיון
הגדרת הונאה במקורות
תירוץ קושית הרב יואל בן נון למחלוקת על יוסי צרויה> אני חושב שאונאה משלבת גם תרמית וחוסר ישרות במסחר וגם פגיעה בזולת. כשם שאין מקרא יוצא מידי פשוטו (המונח אונאה-פגיעה) כך חז"ל אינם יוצאים מידי פשוטם. התלמוד במסכת בבא מציעא דן בדיני אונאה של רמאות במקח שגורמים לעיתים לביטול במקח.
לכן, הצעתי שבדיון אונאת ממון נשלב את ההגינות המסחרית עם הפגיעה בזולת. אני מתחבר להגדרה שהציע יוסי צרויה. סוחר שמוכר את סחורתו במחיר המתאים לעסקיו כדי להרויח ומשנה את המחיר כאשר מנהל מו"מ מסחרי עם קונה שלא מכיר את הסביבה (למשל תייר שמזדמן למקום זר). יש בכך משום רמאות מסחרית של מכירה במחיר מופרז וגם ניצול חולשת הזולת ופגיעה בו.
הצעתי לשילוב (רמאות + פגיעה) מצויה לדעתי בפירוש הרמב"ן שמחדש שגם אם אין אונאה בקרקעות המאנה את חבירו עובר על הלאו גם בקרקעות. הלאו הינו לטעמי פגיעה בזולת למרות שבקרקעות לפי הגדרת חז"ל אין רמאות מסחרית.
הערה לעניין פשוטו של מקרא: פשט הפסוקים מדבר על מכירה הוגנת לפי השנים שנשארו עד שנת היובל שרומז על מכירה מסחרית הוגנת ולא על רק פגיעה בזולת (מונח אונאה).
-
x
תשובה לרב יואל> נראה לי שלמעשה אין בינינו מחלוקת. איסור אונאה הינו איסור פגיעה בזולת על רקע מסחרי. פגיעה זו יכולה להיות ע"י רמאות ברורה או ניצול לא הוגן של הזולת. אך במקרה שהזולת נפגע מהמסחר והצד הלכאורה פוגע התנהג בצורה סבירה אין בכך משום איסור הונאה – כלומר התורה לא דורשת מהאדם לדאוג שהזולת לא יפגע במו"מ מסחרי אלא דורשת לא להתנהג בצורה לא הוגנת כך שתיפגע בזולת.
שוב אני חוזר לדוגמא של יוסי צרויה. נהג מונית שמסיע משדה התעופה ולוקח מחיר יקר באופן קבוע בגלל שכך מעריך את רמת השירות שלו אין בכך משום אונאה. לעומת זאת אותו נהג מונית שלוקח מחיר יקר יותר לתייר תוך ניצול העובדה שהתייר לא בקיא בענייני המקום יש בכך איסור הונאה. משום שבמקרה האחרון יש שילוב של התנהגות מסחרית לא הוגנת תוך כדי פגיעה בזולת.
מהי הונאה בימינו?
הרב יואל בן נון – האם אתה יכול לתת דוגמאות לדבריך הנ"ל: "יש היום אלפי צורות חדשות של הונאה גם בממון, ולאו דווקא ברמות מחירים רגילות"?
משה ויוסי – האם אתם מסכימים אם אמירה זו?
-
xנקודת המוצא צריכה להיות בדוגמאות המשנה והתלמוד ל'הונאה', ול'הונאה בדברים' –להציג במכוון סחורה משובחת למעלה ולהסתיר תחתיה את הגרועה, ולומר: אסור לפתוח אריזות;להציג נכס במעלותיו, ולהסתיר במכוון את המגרעות, ובתקווה שיתגלו רק אחרי הרכישה.להפנות במכוון אנשים למומחה שאינו מומחה באמת, או אינו מומחה בתחום המבוקש, או לסוחר שאינו מוכר כלל מה שהשואל מבקש;להתמקח על מחיר כשאין כוונה לקנות;וכמובן, לפגוע באדם תוך כדי ויכוח, תוך הזכרת עברו;בכל אלו, הנפגע מרגיש שניצלו את חוסר המידע שלו, או את תמימותו ואת יושרו, כדי לפגוע בו, ובוערת בו תחושת חוסר אונים ("דפקו אותי, המנוולים האלה").לכן, נדרש ארגון מחודש של הלכות איסורי הונאה על בסיס זה.
-
x
אני מסכים לכל הדוגמאות שהרב יואל נקט. אני מציע עדיין להבחין בין אונאת דברים (דוגמאות 3-5 לעיל) לאונאת ממון שפוגעת בזולת בעקבות טרנזקציה ממונית (דוגמאות 1-2 בהנחה שהקונה בחר לקנות את הסחורה על בסיס מה שהוצג). כמובן שלדוגמאות הנ"ל יש להוסיף אונאת ממון קלאסית שבה מחיר המכירה היה שונה מהמחיר המקובל. כפי שציינתי בעבר (על פי הצעתו של יוסי), לטעמי ההגדרה של מחיר מקובל הינו סובייקטיבי למוכר. מוכר שמנצל חוסר ידע של הקונה (למשל תייר) ומאמיר את המחיר זוהי אונאת ממון של פגיעה בזולת.
חשיבות ההפרדה בין הונאת ממון להונאת דברים, הונאת ממון ניתנת להוכחה משפטית, אונאת דברים מסורה ללב (כמדרש חז"ל).
-
x
להבנתי האונאה קיימת גם אם הנפגע לא מודע לפגיעה שהרי כל מהותה של אונאה היא פגיעה בזולת תוך ניצול חוסר ידע \ אינפורמציה של הנפגע. כך הדברים באונאת דברים שמסורה ללב ורק הפוגע מודע לכוונת הפגיעה. כך גם באונאת ממון. בזמן מעשה הקנין הקונה לא מודע לאונאה ונותנים לו זמן לברר "כדי שיראה לתגר" שהקנין כרוך בהונאה. כידוע, אם הקונה מודע שהמחיר של הקניה הינו גבוה מהמקובל אין זו אונאה.
הונאה שלא מדעת
האם "הונאה שלא מדעת" שמה הונאה?
כוונתי – אם הנפגע לא יודע כלל שנפגע – האם זוהי עדיין הונאה (לפי המקורות)?
-
x
משה שליסל – להבנתי האונאה קיימת גם אם הנפגע לא מודע לפגיעה שהרי כל מהותה של אונאה היא פגיעה בזולת תוך ניצול חוסר ידע \ אינפורמציה של הנפגע. כך הדברים באונאת דברים שמסורה ללב ורק הפוגע מודע לכוונת הפגיעה. כך גם באונאת ממון. בזמן מעשה הקנין הקונה לא מודע לאונאה ונותנים לו זמן לברר "כדי שיראה לתגר" שהקנין כרוך בהונאה. כידוע, אם הקונה מודע שהמחיר של הקניה הינו גבוה מהמקובל אין זו אונאה.
יוסי צוריה – לסכום דעת במ"ס (בית מדרש סיסקו): הונאת ממון כרוכה ב:- הצד המונה מרוויח כסף כתוצאה מההונאה
- יש פה ניצול חוסר ידע
3. אין משמעות אם הצד הנפגע גילה את ההונאה או לא (כמו שאיסור גניבה חל גם כאשר הצד הנגנב לא שם לב שגנבו ממנו).
2
הרב יואל בן נון
תשובה לרב יואל> נראה לי שלמעשה אין בינינו מחלוקת. איסור אונאה הינו איסור פגיעה בזולת על רקע מסחרי. פגיעה זו יכולה להיות ע"י רמאות ברורה או ניצול לא הוגן של הזולת. אך במקרה שהזולת נפגע מהמסחר והצד הלכאורה פוגע התנהג בצורה סבירה אין בכך משום איסור הונאה – כלומר התורה לא דורשת מהאדם לדאוג שהזולת לא יפגע במו"מ מסחרי אלא דורשת לא להתנהג בצורה לא הוגנת כך שתיפגע בזולת.
שוב אני חוזר לדוגמא של יוסי צרויה. נהג מונית שמסיע משדה התעופה ולוקח מחיר יקר באופן קבוע בגלל שכך מעריך את רמת השירות שלו אין בכך משום אונאה. לעומת זאת אותו נהג מונית שלוקח מחיר יקר יותר לתייר תוך ניצול העובדה שהתייר לא בקיא בענייני המקום יש בכך איסור הונאה. משום שבמקרה האחרון יש שילוב של התנהגות מסחרית לא הוגנת תוך כדי פגיעה בזולת.
משה שליסל
לדוגמה: נהג מונית שמסיע משדה התעופה ולוקח מחיר יקר באופן קבוע בגלל שכך הוא מעריך את רמת השירות שלו אין בכך משום אונאה. לעומת זאת אם אותו נהג מונית לוקח מחיר יקר יותר לתייר תוך ניצול העובדה שהתייר לא בקיא במחירים יש בכך איסור הונאה. במקרה האחרון יש שילוב של התנהגות מסחרית לא הוגנת תוך כדי פגיעה בזולת.
האם לפי פירוש זה רק הצד "החזק" יכול להונות? האם האדם הפשוט יכול ל"הונות" את רשויות המס למשל?
בהמשך שאל יוסי:
מה אם כן המקור המקראי/חז"לי ל"דיני רמאות"
יוסי צוריה
1. האם לפי פירוש זה רק הצד "החזק" יכול להונות? האם האדם הפשוט יכול "להונות" את רשויות המס למשל?
2. מה אם כן המקור המקראי/חז"לי ל"דיני רמאות"?
דעת הרב יואל בן נון:
1. יש איסורי רמאות בתורה שחלים על כל אחד – "לא תגנֹבו, ולא תכחשו ולא תשקרו איש בעמיתו" (ויקרא יט יא). לכן, הונאה היא בעיקר פגיעה נפשית, בממון או בדיבור, וכבר ראינו איש חלש ומסכן פוגע באיש חזק ואומר לו – הכל בגלל מוצאך / עברך וכד'.
2. בספרות ההלכתית מעלים מס נקרא 'גוזל מנת המלך', בתנאי שהמלך הוא חוקי, וחוקיו תקפים לפי ההלכה. התנאי ההלכתי הבולט הוא שוויון האזרחים לפני המלך, בלי העדפות אישיות וקיפוח אישי (ראה רמב"ם גזלה ואבדה). כתבתי על כך פרק בספרי "המקור הכפול – השראה וסמכות במשנת הרב קוק".
הרב יואל בן נון
2. בספרות ההלכתית מעלים מס נקרא 'גוזל מנת המלך', בתנאי שהמלך הוא חוקי, וחוקיו תקפים לפי ההלכה. התנאי ההלכתי הבולט הוא שוויון האזרחים לפני המלך, בלי העדפות אישיות וקיפוח אישי (ראה רמב"ם גזלה ואבדה). כתבתי על כך פרק בספרי "המקור הכפול – השראה וסמכות במשנת הרב קוק".