על המדינה למעט ככל האפשר בחקיקה ובהתערבות בשוק העבודה ולכן כמובן שאין מקום לחוק כזה.
דעת מילטון פרידמן ואברהם פופקו.
על המדינה לדאוג לאושרם ולרווחתם של אזרחיה.
לפיכך חובתה לחוקק חוקים מפורשים שיאפשרו לכל עובד לדרוש את זכותו לשבתון
ולהבטיח את חזרתו לעבודה בתום השבתון (בדומה לחופשת לידה).
דוברי העמדה: יוסי צוריה, מני נאמן (למאמר המלא).
סוגיה זו מעלה דרך מקורית למימוש רעיון השבתון שבשמיטה על ידי יצירת יציאה לשבתון לכל העובדים בכל שבע שנים (בדומה למה שמקובל כיום בעולם האקדמי ובמערכת החינוך).
לשם כך תוקם קרן ייחודית שלגבי מקורות המימון שלה הייתה מחלוקת : יש שטענו שהיא צריכה להיות כמו כל הפרשה סוציאלית , מהמעביד והעובד ובהקלות המס הדומות .
לעומתם ויש שטענו שהפרשה כזו , לעובדים שבקושי מצליחים לגמור את החודש , לא תהיה נסבלת.
הצלחתו של רעיון השבתון תלוי לחלוטין בשאלה - איזה תוכן יוקנה לו .
ללא תוכן משמעותי , השבתון עלול להפוך לסתם בטלה מנוונתפי שכבר בימי חז"ל ידעו.
וראו גם הירושלמי פסחים .
לפיכך אני מציע שעל השובת לבחור באחת מהפעילויות הבאות:
1. התנדבות : מסגרת מקבילה של שירות לאומי.
2. הכשרה מקצועית
3. מחקר או העמקה בנושאים שאינם קשורים לעבודה היומיומית במסגרת מפוקחת
הדבר דומה לאיסור המלאכה המקורי בשבת המקראית.
שהיה איסור כללי עד שבאה התורה שבעל פה וקבעה את תכניו הפרטניי
אם מטרת השבתון היא התרעננות העובד ניתן לעשות מיני הסבה מקצועית אחת ל- 6 או 7 שנים במסגרת מקום עבודתו. כך נימנע משחיקה של העובד וגם נמנע נתק אפשרי בינו לבין החברה.
(צפיה בדעה במקור)שבתון לכל עובד צריך להיות זכות ולא חובה. אין למנוע מאדם שרוצה לעבוד בשנת השבתון לעשות זאת. אפשר לנסות לחנך אנשים לחשיבות החופש, אך כלכלה מודרנית לא יכולה להיות פטרנליסטית ולחייב זאת. הסדרי עבודה צריכים להיות בין עובד למעביד והחוק לא יכול לכפות הענקת זכויות. התפקיד של דאגה לחלשים לא צריך להיות בידי המדינה אלא בידי הקהילה, האנשים הנדיבים ועוד.
(צפיה בדעה במקור)אין לקבל את עמדת חסידי השוק החופשי המתנגדים להתערבות החוק בשאלת השבתון . כמו שהמדינה מחייבת את הסדרי הפנסיה . האם גם לחוק הפנסיה הנכם מתנגדים ? האם יש הבדל ביניהם מהו ?
(צפיה בדעה במקור)
התנאי למימוש רעיון השבתון הוא שמקומו של העובד יובטח בתום השבתון (בדומה לחופשת הלידה).
ההתחייבות כזו שמצמצמת באופן שיטתי את מספר העובדים [כשביעית בכל זמן נתון ים תחייב את החברות להתייעל כך שיוכלו לתפקד עם 80% צוות שחלקו נמצא בשבתון .
לטענתנו , דווקא מחסור כפוי זה יסייע לחברות להשיג יעילות גבוהה יותר, שהרי ממילא אי-אפשר להחזיק עובדים ב-100% תפוקה אפקטיבית.
תועלת נוספת ליעילות החברות תהיה כאשר במצבי משבר , כשיש צורך מיידי בתוספת עובדים, ניתן יהיה להזעיק בקלות את העובדים המיומנים שנמצאים בשבתון .
(צפיה בדעה במקור)